Lättläst Teckenspråk

Lyckad kick-off för gymnasietävlingen Årets kockteam

Förra årets tävling blev en succé med över 800 besökare. Den 16 januari gick startskottet för årets upplaga av gymnasiekocktävlingen Årets kockteam genom en kick-off för de tävlande lagen på Smedenskolan i Smedjebacken.

Det finns ett stort behov av utbildade kockar i Dalarna och antalet sökande till restaurang och livsmedelsutbildningarna har minskat de senaste åren. Syftet med tävlingen Årets kockteam är att uppmärksamma dessa utbildningar lite extra. Kick-offen arrangerades för att peppa eleverna från Restaurang- och livsmedelsprogrammet i Falun, Borlänge, Leksand och Smedjebacken som kommer att tävla den 10 mars.

Dagen inleddes med att Lina Lundin från Gysam informerade om syftet med tävlingen sedan berättade huvuddomare Marcus Hallgren från Svenska Kockars Förening om tävlingsreglerna och gav eleverna lite tips och råd kring vad man bör tänka på när man tävlar i matlagning. Anders Gravsjö från tävlingens huvudsponsorer Grönsakshallen Sorunda presenterade årets råvarukorg och sedan intervjuade Johan Thorén Nai och Antonny som var några av förra årets vinnare. Både Nai och Antonny konstaterade att de lärt sig massor av att ställa upp i tävlingen och att de aldrig fått de kontakter de fått idag om de inte varit med och tävlat.

Stjärnkocken Linn Söderström berättade om sin resa, från Smedenskolan och en uppväxt i Smedjebacken till en tredje plats i Kockarnas kamp. Dagen avslutades med lunch i skolans restaurang och fotografering av de deltagande lagen.

Läs mer på hemsidan www.sites.google.com/vbu.se/kocktavling/startsida och gilla Årets kockteam på Facebook @aretskockteam och på Instagram aretskockteam_2018 för att hålla dig uppdaterad.

Vill du veta mer?
Kontakta Lina Lundin, lina.lundin@fbregionen.se eller 0243- 24 80 55.

GYSAM- Gymnasieskolor i samverkan är en del av Falun Borlänge-regionen AB, ett regionalt utvecklingsbolag som bland annat jobbar med skolsamverkan. I Gysam ingår förutom bolagets medlemskommuner även Hedemora, Malung-Sälen, Leksand, Rättvik och Vansbro. Gysam arbetar för att kunna erbjuda ett stort och attraktivt utbud av gymnasieprogram inom regionen. Läs mer om Gysam på www.gysam.se

Håll dig uppdaterad! Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.